Filtry spalin odgrywają kluczową rolę w procesie oczyszczania spalin z silników spalinowych, jednak nie wszystkie działają w ten sam sposób. W zależności od konstrukcji filtry te mają różne zadania i charakteryzują się odmiennymi cechami. Jednym z najbardziej specyficznych rodzajów filtrów jest filtr DPF, który różni się od pozostałych filtrów spalinowych pod wieloma względami.
Filtr DPF – co to takiego?
Filtr DPF, czyli filtr cząstek stałych, został zaprojektowany, aby wyłapywać sadzę i inne cząstki stałe wydobywające się z układów wydechowych w silnikach Diesla. Jego podstawowym zadaniem jest zatrzymywanie cząsteczek sadzy, które są zbyt duże, aby bez przeszkód przedostać się przez układ wydechowy. Różni się on od innych filtrów tym, że filtruje stałe zanieczyszczenia. Filtry DPF są specjalnie zaprojektowane dla silników Diesla, podczas gdy inne filtry, takie jak filtry katalityczne (SCR) czy filtry NOx, działają na inne substancje.
Czym DPF różni się od innych filtrów?
W porównaniu do innych filtrów spalinowych, takich jak wspomniane SCR czy filtry NOx, filtr DPF ma inną zasadę działania. Filtry SCR koncentrują się na redukcji tlenków azotu, a ich skuteczność zależy od procesu chemicznego zwanego selektywną redukcją katalityczną. Filtry NOx działają na zasadzie zmniejszania emisji gazów cieplarnianych. Z kolei DPF działa mechanicznie, zatrzymując cząstki stałe w swoich porach, co wymaga okresowej regeneracji, aby oczyścić filtr z nagromadzonej sadzy. Warto dodać, że DPF w Rzeszowie, podobnie jak w innych miastach, może wymagać regeneracji, co oznacza spalenie nagromadzonych cząstek stałych w wysokiej temperaturze.
Zastosowanie filtrów spalinowych w różnych pojazdach
Filtr DPF znajduje swoje zastosowanie głównie w pojazdach z silnikami Diesla, podczas gdy inne filtry spalin, takie jak filtry katalityczne czy filtry NOx, są powszechnie stosowane zarówno w silnikach Diesla, jak i benzynowych. Z racji swojej konstrukcji, DPF jest bardziej wrażliwy na warunki eksploatacji. Inne filtry, takie jak SCR czy NOx, działają w sposób bardziej pasywny. DPF zyskuje na znaczeniu przede wszystkim w pojazdach użytkowych, takich jak ciężarówki, autobusy czy maszyny rolnicze, gdzie emisja cząstek stałych jest szczególnie wysoka.